Omurgalar arasında intervertebral disk adı verilen kendilerine gelen kuvvetleri dengeli bir şekilde alt omura ileten yapılar bulunur. Her diskin, çekirdek olarak adlandırılan sert, lifli bir dış tabaka ile çevrili yumuşak, jel benzeri bir merkezi vardır

Bel fıtığı, omurgalar arasında, amortisör görevi gören disklerin (zorlama, düşme, ağır kaldırma ya da zorlanması sonucu) kayması veya yırtılması sonucu meydana gelir.

Kaymış veya yırtılmış disk olarak da adlandırılan bel fıtığı, zayıflamış veya yırtılmış diski zorlayarak omurilikten çıkan sinirler üzerinde bir basınç oluşturur; bu da şiddetli ağrılara neden olabilir. Her ne kadar sinir basısı bel bölgesinde olsa bile, ağrılar bu sinirlerin hedef organı olan bel, kalça ya da bacak bölgelerinde de görülebilir.

Disk hernilerinin en çok görüldüğü bölge lomber bölgedir. En çok L5-S1 ve L4-5 seviyesinde görülür. Çocuklarda ve adolesanlarda oldukça az görülen lomber disk hernisi (LDH), sıklıkla 40-50 yaşları arasında görülür

Disk herniasyonları farklı tip ve derecelerde gelişebilir;

Bulging: Diskin taşması veya bombeleşmesidir. Anulus fibrozus sağlamdır.

Protrüzyon: Annulus fibrozustaki inkomplet defekt sonucu diskin herniye olmasıdır. PLL (posterior longutidunal ligaman) sağlamdır.

Ekstrüzyon: Nucleus pulposus, annulus fibrozusta oluşan komple yırtık boyunca, PLL da yırtarak spinal kanal içine doğru yer değiştirir.

Sekestrasyon: Herniye materyalin geride kalan disk ile anatomik bütünlüğü ortadan kalkmıştır. Spinal kanal içinde serbest fragman halinde bulunur.

Bel Fıtığı Tedavisi

Tedavi seçenekleri üç başlık altında toplanır.

Konservatif tedavi; NSAİ ilaçlarla tedavi, kas gevşeticiler, hafif doz kontrollü steroid uygulamaları ve fizik tedavi bu grupta yer alır.

Algolojik girişimler (ağrı tedavisi)

Cerrahi girişimler: Cerrahi girişim için endikasyonlar şöyledir; Diğer yöntemler ile geçmeyen bel ağrısı ve bacak ağrısı. Burada ön görülen sekiz haftalık konservatif tedaviye rağmen devam eden ağrılardır. Nörolojik bulguların ortaya çıkması

Cerrahi tedavi yöntemleri

Hemilaminektomi: Tek seviye disk hernilerinde baş vurulan yöntemdir.

Total laminektomi: Özellikle santral disk hernilerinde, cauda equina sendromu bulgularında, dar kanal varlığında tercih edilen yöntemdir.

Mikrodiskektomi: Cerrahi mikroskop kullanılarak yapılan girişimlerdir. Anatomik elemanlar büyük ölçüde korunduğu için sonuçlar daha iyidir. Cerrahi sahanın büyütülmesi ve aydınlatılması, cerrahi kesinin küçük olması, epidural kanamanın daha kolay kontrol altına alınması, ameliyat süresinin ve hastanede kalma süresinin kısa olması yöntemin avantajlarıdır. Buna karşılık öğrenme süresinin uzun olması dezavantaj olarak kabul edilebilir.

Minimal invaziv ve endoskopik girişimler: Teknolojinin gelişmesi ile özellikle son zamanlarda, endoskopik veya minimal invaziv yolla disk hernilerinin tedavisi daha çok kullanılan bir yöntem olmaktadır

ANTALYA FİZYOTERAPİST - İsmail Bilge | Telefon: (0545) 447 71 01

Evinize gelerek ücretsiz olarak değerlendirmenizi yapmamız için bizi 7/24 arayabilirsiniz!